Dermatitis perioralis

Periorální dermatitida je chronické onemocnění pokožky obličeje projevující se výsevem drobných pupínků kolem úst s vynecháním tenkého proužku těsně kolem úst nebo kolem očí. Onemocnění postihuje především mladší ženy a je velice nepříjemné, neboť narušuje vzhled pleti a má tendence se vracet. Po odeznění mohou na místech přetrvávat lehké pigmentace.

Biostimulační laser podporuje metabolizmus buňky, navozuje a urychluje proces hojení.

Jak se onemocnění projevuje?

Prvním projevem nemoci je vznik drobných růžových pupínků (lékaři označují pupínky jako papuly). Pupínky mají okolo 1 – 2 mm v průměru, v okolí se může kůže jemně šupit. Pupínky mohou být zkalené, blízké okolí je mírně červené. Někdy projevy splývají do velkých zarudlých ploch pokrývajících obličej.

Pro tuto nemoc je typické, že výsev projevů zpravidla vynechává úzký lem okolo úst. Nejčastěji je postižena brada a okolí úst (mimo zmiňovaný lem), v těžších případech tváře, okolí nosu a někdy i oční víčka. Projevy mohou pálit, svědit či nemusí vyvolávat žádný vjem.

Jaké jsou možnosti léčby?

Léčba laserová: energie biostimulačního laseru je ve tkáni vstřebána a následně dojde k přeměně světelné energie na energii buněčnou - zvyšuje se propustnost buněčných membrán, což vede k jejich lepší výživě, zlepšenému fungování a rychlejšímu dělení a hojení.

Léčba místní: antibiotika, chemoterapeutikum metronidazol, lokální protikvasinkové přípravky, ichtyolová pasta.

Léčba celková: antibiotika, metronidazol, izotretinoin.

Jaká je příčina perorální dermatitidy?

Příčina není zcela jasná, předpokládá se určitá nesnášenlivost pleti spojená s její zvýšenou suchostí. Největší význam mají pravděpodobně kosmetika, fluorizované zubní pasty, mechanické dráždění, UV záření, nejistá je hormonální antikoncepce a v dnešní době zejména lokální steroidy, které již po 14 denní aplikaci na kůži vyvolávají typické projevy.

Nadměrné zvlhčení kůže po aplikaci hydratačních krémů může způsobit poškození buněk rohové vrstvy, jejich nadměrné bobtnání, což vede k vyplavení přirozených lipidů kožní bariéry, a tím k následnému zvýšení vnímavosti kůže k zevním vlivům. Navíc přirozené mikrobiální osídlení může vyvolat zánět. Kortikosteroidy potlačují zánětlivou reakci, ale zároveň snižují obranyschopnost pokožky a nemoc dále prodlužují.