LASEROVÁ OPERACE KŘEČOVÝCH ŽIL ENDOVASKULÁRNÍM LASEREM - EVTL METODA

Laserová operace křečových žil (varixů) – tzv.EVLT metoda (endovenous laser treatment) je šetrná a účinná náhrada klasické chirurgické operace žil dolních končetin.  Zákrok lze provádět v lokální anestezii.

Výhodou laserového zákroku je:

• Ambulantní  ošetření bez nutné hospitalizace
  • Malá invazivita výkonu
  • Snížení  pooperačních komplikací
  • Lepší estetický výsledek, omezení jizev
  • Minimální bolestivost
  • Kratší nošení elastických punčoch po operaci (1-2 týdny oproti až 6 týdnům po klasické operaci)
  • Výkon nevyžaduje pracovní neschopnost

Předoperační příprava

Před zákrokem je vždy  provedeno ultrazvukové vyšetření  žilního systému dolních končetin dopplerovským ultrazvukem.

ředoperační vyšetření  klade důraz na prevenci tromembolických příhod.  Zahrnuje biochemické laboratorní odběry, vyšetření EKG a doporučení interního lékaře.

Průběh zákroku

Při zákroku v místním znecitlivění  jsou cítit pouze vpichy při napouštění lokálního anestetika. Poté se zasune laserové vlákno do žíly k ošetřovanému místu. Za pomalého vytahování vlákna dojde k zatavení celé žíly nebo jejího úseku efektem termokoagulace (světelná energie laseru se změní na teplo). Vlastní uzávěr žíly trvá asi jen 2-3 minuty v závislosti na délce ošetřovaného úseku; celý zákrok zhruba 30-40 minut.

Zbylé ojedinělé křečové žíly (nejčastěji boční) se pak mohou odstranit buď operačně při stejném výkonu (flebektomie) a nebo ponechat k postupnému pomalému zmenšování až vymizení.

Pooperační péče

Po zákroku se pacient může ihned pohybovat. Pokud vnímá mírné pooperační bolesti, může užívat lékařem doporučená analgetika. Pacienti musí nosit po dobu  1-2 týdnů kompresní punčochu, která je  za 2 dny po výkonu již snímána na spaní a je nošena jen při pohybu a zátěži končetiny. Pracovní neschopnost není nutná.

Jak dlouho přetrvá výsledek

Laserová metoda je vysoce účinným postupem, nicméně recidivu nelze nikdy zcela vyloučit. Závisí především na kvalitě cévní stěny, která je určena geneticky. Chronická žilní nedostatečnost je celkové chronické a progresivní onemocnění, které není vyléčeno operací. Ta má za úkol odstranit poškozené a viditelné křečové žíly a ošetřit místa , která jsou odpovědná za nárůst žilního tlaku v dolních končetinách.

Dlouhodobost a trvanlivost ošetření nesouvisí s typem operace – u všech výkonů na křečových žílách, a to bez ohledu na to, zda se jedná o operaci klasickou nebo endovenózní, se návratnost onemocnění pohybuje kolem 20 – 30 % po cca 10 letech. Z hlediska krátkodobých a střednědobých výsledků je tedy laserová metoda zcela srovnatelná s tradičními operačními postupy.

Proto je důležité dodržovat další základní režimová opatření (snížení nadváhy, statické zátěže končetin – dlouhé sezení či stání, kouření, dále je třeba mít dostatek pohybové aktivity spojené s dynamickou zátěži - chůze, běh, plavání, jízda na kole).

Případné zhoršení ve smyslu zvýraznění  drobných žilek (mikrovarixů) změny lze řešit injekční léčbou - sklerotizací nebo laserem.

Po zákroku

Komplikace po operaci křečových žil laserem

Po zákroku nebývají  významné  pooperační komplikace. Jelikož laserová operace křečových žil probíhá pouze v místním znecitlivění , nejsou komplikace spojené s celkovou anestézii, a to včetně většiny komplikací trombembolických. Běžná je mírná pooperační bolestivost (většina pacientů však po výkonu nebere žádná analgetika), modřiny a podlitinky. Někdy se mohou objevit většinou dočasné pocity necitlivosti na kůži nad ošetřovanou žílou, bývá po narušení  jemných nervových vláken, která  postupě regenerují.  Někdy se objevuje také pocit hmatného pruhu nebo „válce“ na stehně (v místě původní povrchové žíly), který se typicky ukazuje až po cca 1 až 2 týdnech od ošetření. Tento nález vymizí během několika týdnů a je běžnou součástí pooperačního průběhu. Někdy se také objevují pigmentace (zahnědnutí) nad operovanou žilou, zvláště pokud je uložena  těsně pod pokožkou. Většina z nich postupně bledne.  Trombotické komplikace (hluboké i povrchové) a případné následné embolizace jsou velmi vzácné.

Prohlédněte si náš ceník zákroků...