VZNIK KŘEČOVÝCH ŽIL

Křečové žíly, odborně varixy, jsou vystouplé a uzlovitě rozšířené žíly, které nejčastěji postihují povrchový žilní systém dolních končetin.

Křečové žíly a jejich výskyt

V evropských zemích se křečové žíly vyskytují u 20 – 30 % mužů a 40 – 50 % žen. Léčeny by měly být od prvních náznaků. U velké části nemocných převažuje hledisko estetické, které však může přejít v chronickou žilní nedostatečnost se sklonem k trombózám, bércovým vředům nebo onemocnění lymfatického systému.

Vznik křečových žil

Primární křečové žíly jsou  z 90 % chorobou vázanou na genetiku (má je více členů rodiny). Žíly dolních končetin sestávají z hlubokého a povrchového systému. Jsou vybaveny množstvím chlopní, které podporují tok krve směrem k srdci.  Povrchní žilní systém jsou s hlubokými žilami spojeny řadou spojek, zvanými perforátory.

Křečové žíly se začínají rozvíjet, když chlopně nefungují.  Krev v křečových žilách není řádně odčerpávána, proudí zpět na perferii– vzniká tzv. reflux. Krev se hromadí v žilách dolních končetin a díky přetlaku, který v nich vzniká  se postupně  rozšiřují. Výsledek je obraz žilní nedostatečnosti.

Časté projevy provázející křečové žíly

• noční křeče
  • pálení, brnění až bolest
  • pocity těžkých a unavených nohou

Potíže se zhoršují během dne, nejsilnější jsou navečer a v letních měsících. Je typické, že nepříjemné příznaky křečových žil lze zmírnit uvedením nohou do zvýšené polohy nebo kompresí (stažením) punčochami, zatímco stání nebo sezení po delší dobu tyto příznaky obvykle zhoršuje. Bolet mohou i drobné mikrovarixy, ke zvýraznění potíží může dojít u žen v období menstruace.

Ne vždy velikost subjektivních obtíží odpovídá velikosti křečových žil – lidé s velkými kmenovými varixy mohou být zcela bez obtíží, naopak nevýrazný nález na dolních končetinách může být provázen velkými obtížemi.