MÝTY OHLEDNĚ KŘEČOVÝCH ŽIL

Mýtus číslo 1: Křečové žíly jsou pouze kosmetická vada, nikoliv zdravotní problém

Křečové žíly jsou známkou oběhového selhání, tedy nikoliv pouze estetický problém. Povrchové žíly se mohou vakovitě rozšiřovat, pokud jsou přetěžovány velkým objemem krve nebo je-li narušena pevnost jejich žilní stěny. Ti, kteří mají závažné problémy s varixy, pociťují tlak v končetinách, noční křeče a další obtíže. Proto je potřeba problém řešit s předstihem a nečekat na postupné zhoršování.

Mýtus číslo 2: Křečové žíly mají jen ženy

Ani toto tvrzení neplatí. I muži těmito potížemi často trpí. Postiženy mají častěji velké žíly, nemusí mít subjektivní obtíže a neřeší estetický problém. Proto častěji přijdou k lékaři až v pokročilém stavu.

Mýtus číslo 3: Chirurgické řešení problému je jediný možný způsob

To platilo v minulosti, dnes už není nutné absolvovat bolestivé chirurgické operace. Léčba je již možná mnoha způsoby – miniinvazivní laserová operace křečových žil např. EVTL lasewrem,  laserové ošetření metliček NdYAG laserem nebo  sklerotizace.

Mýtus číslo 4: Varixy nebolí

Lidé, kteří mají rozsáhlé křečové žíly mohou pociťovat bolest v daném místě, v celém lýtku, noční křeče nebo nepříjemný tlak spojený s otoky končetin. Potíže se zhoršují během dne, maxima dosahují navečer a v létě, u žen pak i v době menstruace. Zlepšení přináší chlad a komprese.

Mýtus číslo 5: Čím rozsáhlejší křečové žíly, tím větší bolest

Nepravda – bolet mohou i drobné mikrovarixy. Ne vždy však velikost křečových žil odpovídá subjektivním potížím. Jsou lidé, kteří mají nerušeny velké žíly -  tzv.kmenové varixy a jsou téměř bez obtíží. Zato někteří pacienti s menšími křečovými žilami pociťují velké bolesti.