Růžovka

Růžovka je poměrně časté onemocnění pokožky obličeje. Průběh je rozdělen do 3 stádií. Léčbu je vhodné zahájit již v prvním stádium – rozšíření žilek, a tak předejít jejímu zhoršování. Proto je jednou z nejúčinnějších metod v počátku laserové odstranění žilek.

Co je to růžovka?

Rosacea - růžovka je zánětlivé onemocnění pokožky obličeje. V počátečním stádiu se projevuje zčervenáním, rozšířenými žilkami – forma cévní, později následuje vznik drobných pupínků, někdy s hnisavým obsahem – forma zánětlivá. Subjektivně jsou projevy doprovázeny palčivostí pokožky, zejména v horku nebo při střídání teplot.

Onemocnění typicky postihuje nos, střed obličeje, střed čela a bradu. Zbytnění mazových žláz ve středu obličeje může vyústit v tzv. rhinophymu (květákovitý nos) – forma hyperplastická, která bývá zpravidla u mužů.

Jaká je příčina onemocnění?

Příčina není zcela jasná, vliv má dědičnost spolu se zvýšenou reaktivitou cév. V úvahu přichází i poruchy trávicího traktu, mikrobiální osídlení kožního povrchu (bakterie nebo roztoč Demodex folliculorum), vysoký tlak... Projevy zhoršuje řada zevních podnětů - některé dráždivé potraviny (koření, alkohol), změny teplot nebo UV záření. Důležitou roli hraje i stres a oslabený imunitní systém. Nemoc se postupně může zhoršovat.

Jak se rozliší od podobných onemocnění?

Onemocnění se snadno může zaměnit s akné nebo s perorální dermatitidou. Na rozdíl od akné není původ růžovky ve zvýšené aktivitě mazových žláz, nejsou tedy patrny komedony. Naopak typické jsou rozšířené žilky v centru spolu se zvýšenou palčivostí. Periorální dermatitida je rovněž charakteristická drobnými pupínky, někdy i s hnisavou čepičkou, typické je však postižení kol úst nebo očí.

Jaká je léčba růžovky?

Lokální léčba nabízí přípravky s obsahem metronidazolu, lokálních antibiotik v krému či indiferentních past. U těžších forem následuje celková terapie metronidazolem, antibiotiky nebo izotretinoinem (derivát vitaminu A). Léčba rhinophymy je pouze chirurgická.

Celkově je třeba se k pleti chovat velice šetrně, odličovat jemnými přípravky určenými pro citlivou pleť, denní i noční krémy jsou rovněž s omezením látek, které by mohly dráždit a naopak obsahují složky stahující cévky.

Jaký je princip laserového ošetření růžovky?

Další z možností ovlivnění průběhu růžovky je terapie laserová. Cílem je stažení žilek, čímž dochází ke snížení jejich průtoku a dalšímu zhoršování choroby. Léčba má vliv i na zmírnění subjektivních doprovodných potíží.

Energie laseru se v pokožce přemění na tepelnou energie, která vede k zatavení nebo narušení žilky. Při porušení stěny žilky vzniká drobná modřinka v místě ošetření, která se postupně vstřebává. Lze ji překrýt make-upem.

Někdy se druhý den po zákroku tvoří stroupky, které ošetřujeme zásypem (např. Framykoin zásyp).

Po všech výše uvedených zákrocích je nutno chránit ošetřované plochy před slunečními paprsky, nejlépe pomocí krémů s vysokým UV faktorem (UV faktor 50+) po dobu minimálně jednoho měsíce. Opakování zákroku je doporučeno 3 - 5x s třítýdenním odstupem.