Léčba akné

Problémy s akné ošetřujeme na naší klinice Anti-Akné-Programem, který zahrnuje léčbu zánětlivých projevů, pigmentací a jizviček.

ANTI -AKNÉ- PROGRAM

Co je akné

Akné je chronické zánětlivé onemocnění, které je podmíněno nadměrnou aktivitou mazových žláz s jejich následným uzavřením, takže maz nemůže odtékat, hromadí se uvnitř žlázy a postupně dochází ke vzniku zánětu. Po odhojení projevů mohou v místech přetrvávat pigmentace nebo jizvičky.

Cíl léčby akné

1. Podpora vylučování kožního mazu
  2. Snížení tvorby rohovějících buněk, které blokují vylučování kožního mazu
  3. Potlačení bakterií na povrchu pokožky
  4. Odstranění zánětlivých projevů

Léčba akné před zákrokemLéčba akné po zákroku

Léčba akné laserem před a po zákroku

Příčiny vzniku akné

Mezi příčiny vzniku akné genetika, hormonální aktivita, bakteriální osídlení a nadměrná činnost mazových žláz. Nedostatek spánku, stres či kouření rovněž zvyšují aktivitu mazových žláz a následnou produkci mazu. Nejčastější místa projevů jsou obličej, krk, ramena, hrudník a záda.

Léčba akné

Pro úšpěšnou léčbu akné je důležitá kombinace několika metod.

• vysokovýkonným Nd YAG laserem, který proniká svým paprskem přímo k nemocným mazovým žlázkám a zastavuje tvorbu akné
  • chemický peeling k odstranění nadměrného mazu s ucpanými póry
  • IPL světlo k hlubokému prohřátí a zničení bakterií
  • laserová gelová maska v kombinaci biostimulačním laserem Maestro, která pleť pročišťuje a regeneruje

Ošetření jizviček po akné

Těžší formy akné spojují léčbu hormonální, antibiotickou či kyselinu retinovou - Roaccutane tbl. Součástí léčby je poučení o správné životosprávě i doporučení potravinových doplňcích, které mohou lehčí formy akné zcela zvládnout a těžší vylepšit.

Z našeho blogu:

O BCD Clinic

Trendy v oblasti estetické medicíny

Jednoznačným trendem v estetické medicíně jsou zákroky, které nabízejí maximáln...

Přečíst více
Léčba akné - před zákrokem

Léčba akné - po zákroku

Možnosti léčby akné

Léčba akné zahrnuje lokální terapii, celkovou perorální terapii, chemický peeling, laserové ošetření pleti, u větších jednotlivých jizviček výplně nebo excize, u jizevnatých tváří radiofrekvenční ablativní zákrok nebo frakční CO2 resurfacing.

Lokální terapie akné: zahrnuje přípravky, které otevírají mazové žlázy tak, aby maz mohl odtékat a nehromadil se uvnitř žlázy nebo potlačují bakteriální aktivitu (antibiotické roztoky, retinoidy, benzoyl peroxid, adapalen – Differin).

Celková terapie: závažné formy akné je možno léčit celkově. Antibiotika jsou vhodná pouze na přechodnou dobu a celkově se od této léčby ustupuje. Isotretinoiny – deriváty vitamínu A - jsou určeny pro zánětlivý, rozsáhlý, jizvící průběh akné. Lék je předepsán po důkladné konzultaci s lékařem, užívá se několik měsíců za kontroly krevního obrazu, jaterních testů a hladiny cholesterolu v krvi. Při otěhotnění způsobí isotretinoin závažné poškození plodu, proto je lepší v průběhu terapie užívat antikoncepci. Je třeba sledovat vedlejší účinky terapie, některé (suché rty, loupání kůže, atd.) lze omezit velikostí denní dávky, u závažných je lepší terapii přerušit.

Jak odstranit jizvy po akné

Jednotlivé hlubší jizvy vzniklé po zánětlivém projevu lze oploštit aplikací výplně. Gelová výplň aplikovaná pod jizvu vytlačí propadlou část k povrchu, čímž jizvu opticky zmenší někdy zcela vyhladí.

Někdy je vhodné řešení provést drobnou excizi (chirurgické vyříznutí) těsně kolem jizvy, sešít ji 1 - 2 stehy. Po jejich vyjmutí zde sice může přetrvávat drobná čárka (jizvička), ta je však méně nápadná než původní jizva a postupně vybledne.

Jak odstranit vpadlé (atrofické) jizvičky po akné na tvářích

Nejmodernější typ ošetření atrofických jizviček na tvářích je metodou frakčního CO2 resurfacingu. Podstatou frakčního zákroku CO2 laserem je dopad paprsků ve tvaru mřížky na jizevnatou pokožku. Část tepla obrousí povrch pleti – efekt je patrný ihned. Část paprsků prochází do hloubky, kde nastartuje tvorbu kolagenních vláken. Tento proces nastupuje se zpožděním, k vypnutí pokožky a dalšímu vyrovnání jizviček s povrchem dochází v průběhu následujících 2 - 5 měsíců.

Přestože zákrok nevede k úplnému vyhlazení pleti, výsledky po něm jsou nejvýraznější. Jde však o miniinvazivní proces, je třeba tedy počítat s týdenní pracovní absencí.

Jak pomáhá hormonální antikoncepce v léčbě akné

K léčbě akné je doporučeno užívání hormonální antiandrogenní antikoncepce. Antiandrogeny obsadí receptory mazových žláz a zabrání tak vazbě testosteronu na ně. Mazové žlázy nejsou aktivovány testosteronem a produkují méně mazu, dochází k potlačení tvorby akné.

Nejsilnějším progestagenem s antiandrogenním účinkem je cyproteron acetát (Diane-35) -100 %, dále dienogest (Jeanine) - 40 %, drospirenon (Yadine) - 30 % a chlormadinon acetát (Belaria) s účinností 20 %. Perorální antikoncepce s antiandrogenním účinkem - Diane-35 ® je vhodná k léčbě Saha syndromu (těžší formy akné a seborey, hirsutismus a androgenní alopecie), délka užívání závisí na závažnosti stavu: seborea (zvýšený mazotok) se může upravit po 6, akné po 9 až 12 měsících.

Hirsutismus (nadměrné ochlupení) a androgenetická alopecie (vypadávání vlasů vlivem androgenních hormonů) vyžadují dlouhodobou léčbu (min. 24 měsíců). Perorální antikoncepce s antiandrogenním účinkem - Jeanine ® je vhodná k léčbě lehčích a středně závažných forem akné a seborey. Antikoncepce Jeanine je první volbou při plynulém přechodu z Diane-35 (optimální délka léčby je 6 měsíců).

Jak funguje laserové ošetření akné

Laserové ošetření aktivního akné pracuje na principu potlačení zánětu jednak snížením cévního zásobení mazových žláz, jednak potlačením bakterií Propionbacterium acne způsobujících zánět kožního mazu. Jelikož se jedná o neinvazivní ošetření, je třeba jej opakovat, a to 3 - 5x s odstupem 3 týdnů až měsíce.

Jaký má efekt chemický peeling v léčbě akné

Chemický peeling působí na principu exfoliace, tedy odstranění odumřelých zrohovělých buněk spolu s nadměrným mazem a bakteriemi z povrchu pokožky. Maz pak může volně odtékat a nehromadí se v mazové žláze, dojde k potlačení tvorby komedonů a následných zarudlých nebo i hnisajících pupínků. Zákrok je vhodné opakovat alespoň 3 - 4x, efekt se zvyšuje v kombinaci s dalšími typy ošetření.