Laserové ošetření akné

Problémy s akné řešíme na naší klinice Anti-Akné-Programem. Laserová léčba projevy akné zlepšuje výrazně a dlouhodobě ve všech jeho fázích.

ANTI-AKNÉ PROGRAM

• CO2 laser
  • laserová gelová maska
  • léčba retinoidy

Co je akné

Akné je chronické zánětlivé onemocnění, souvisí s hormonálními změnami, při kterých dojde k nadměrné aktivitě mazových žláz a jejich uzavření. Maz nemůže odtékat, hromadí se uvnitř žlázy a působením bakterií vzniká v mazové žláze zánět. Mezi projevy akné patří komedony, zarudlé či hnisavé pupínky (papuly, pustuly, noduly).

Co ovlivňuje vznik akné

• dědičnost
  • hormonální vlivy
  • stres
  • strava

Jak působí laser na akné

K léčbě akné využíváme vysokovýkonný NdYAG laser, který sníží tvorbu mazu. Tím jednak vyhojí zánětlivé projevy na pokožce a současně potlačí aktivitu mazových žláz, takže výrazně omezí další záněty. Působením laseru dochází k omezení funkce zbytnělých mazových žlázek až do hloubky 5 mm pod povrchem kůže.

Bezprostředně po ošetření akné laserem je pokožka začervenalá, do druhého dne však většinou vybledne. Následující 3 měsíce po ošetření je třeba se vyhnout aktivnímu slunění a používat přípravky s vysokým ochranným faktorem. Zákrok trvá asi 20 minut. Vzhledem k tomu, že se jedná o zákrok neinvazivní, (nenarušuje povrch pokožky), je třeba jej opakovat 4-5 x, vždy po 3 týdnech.

Léčba akné laserem před a po zákroku

Průběh ošetření akné laserem

Ošetření provádíme jednou za 2 - 3 týdny. Laserem ošetřujeme akné v obličeji, na krku nebo na zádech. Před ošetřením na 30 minut nanášíme anestetický krém, díky kterému je laserové ošetření bezbolestné. Zákrok trvá 20 minut. Pokožka je po něm lehce zarudlá, začervenání ustupuje do několika hodin. Po zákroku je třeba používat krémy s SPF.

Anti - Akné program

• IPL intenzivního pulzní světlo je zachyceno v podkoží, dochází k aktivaci kožních buněk a rychlejší obnově pokožky, snížení produkce kožního mazu a potlačení bakterií Propionibacterium akné s omezením jejich množení ve folikulech
  • e-Matrix - radiofrekvence  snižuje výskyt zánětů a odstraňuje pigmentace po zhojení akné
  • Chemický peeling pomáhá otevření ucpaných pórů a odtoku mazu, dezinfekci povrchu pleti
  • Laserová gelová maska s aktivací biostimulačním laserem. Hydrogenuhličitanové anionty obsažené v masce spolu s působením biostimulačního laseru pomáhají zklidňovat pleť a hojit zanícená místa
  • CO2 laser  - ošetření jizviček po akné
  • Lokální léčivé přípravky - akneroxid, antibiotika, kyselina azelaová, retin..
  • Celková léčba retinoidy v těžkých případech

Z našeho blogu:

O BCD Clinic

Trendy v oblasti estetické medicíny

Jednoznačným trendem v estetické medicíně jsou zákroky, které nabízejí maximáln...

Přečíst více
Ošetření akné laserem - před zákrokem

Odstranění akné laserem - po zákroku

Jaké jsou možnosti léčby akné?

Léčba akné zahrnuje lokální terapii, celkovou perorální terapii, chemický peeling, laserové ošetření pleti, u větších jednotlivých jizviček výplně nebo excize, u jizevnatých tváří radiofrekvenční ablativní zákrok nebo frakční CO2 resurfacing.

Lokální terapie akné: zahrnuje přípravky, které otevírají mazové žlázy tak, aby maz mohl odtékat a nehromadil se uvnitř žlázy nebo potlačují bakteriální aktivitu (antibiotické roztoky, retinoidy, benzoyl peroxid, adapalen – Differin).

Chemický peeling: působí na principu exfoliace, tedy odstranění odumřelých zrohovělých buněk spolu s nadměrným mazem a bakteriemi z povrchu pokožky. Maz pak může volně odtékat a nehromadí se v mazové žláze, dojde k potlačení tvorby komedonů a následných zarudlých nebo i hnisajících pupínků. Zákrok je vhodné opakovat alespoň 3 - 4x, efekt se zvyšuje v kombinaci s dalšími typy ošetření.

Celková terapie: závažné formy akné je možno léčit celkově. Antibiotika jsou vhodná pouze na přechodnou dobu a celkově se od této léčby ustupuje. Isotretinoiny – deriváty vitamínu A - jsou určeny pro zánětlivý, rozsáhlý, jizvící průběh akné. Lék je předepsán po důkladné konzultaci s lékařem, užívá se několik měsíců za kontroly krevního obrazu, jaterních testů a hladiny cholesterolu v krvi. Při otěhotnění způsobí isotretinoin závažné poškození plodu, proto je lepší v průběhu terapie užívat antikoncepci. Je třeba sledovat vedlejší účinky terapie, některé (suché rty, loupání kůže, atd.) lze omezit velikostí denní dávky, u závažných je lepší terapii přerušit.

Jak funguje hormonální antikoncepce u akné?

K léčbě akné je doporučeno užívání hormonální antiandrogenní antikoncepce. Antiandrogeny obsadí receptory mazových žláz a zabrání tak vazbě testosteronu na ně. Mazové žlázy nejsou aktivovány testosteronem a produkují méně mazu, dochází k potlačení tvorby akné.

Nejsilnějším progestagenem s antiandrogenním účinkem je cyproteron acetát (Diane-35) -100 %, dále dienogest (Jeanine) - 40 %, drospirenon (Yadine) - 30 % a chlormadinon acetát (Belaria) s účinností 20 %. Perorální antikoncepce s antiandrogenním účinkem - Diane-35 ® je vhodná k léčbě Saha syndromu (těžší formy akné a seborey, hirsutismus a androgenní alopecie), délka užívání závisí na závažnosti stavu: seborea (zvýšený mazotok) se může upravit po 6, akné po 9 až 12 měsících.

Hirsutismus (nadměrné ochlupení) a androgenetická alopecie (vypadávání vlasů vlivem androgenních hormonů) vyžadují dlouhodobou léčbu (min. 24 měsíců). Perorální antikoncepce s antiandrogenním účinkem - Jeanine ® je vhodná k léčbě lehčích a středně závažných forem akné a seborey. Antikoncepce Jeanine je první volbou při plynulém přechodu z Diane-35 (optimální délka léčby je 6 měsíců).

Jak funguje laserové ošetření akné?

Laserové ošetření aktivního akné pracuje na principu potlačení zánětu jednak snížením cévního zásobení mazových žláz, jednak potlačením bakterií Propionbacterium acne způsobujících zánět kožního mazu. Jelikož se jedná o neinvazivní ošetření, je třeba jej opakovat, a to 3 - 5x s odstupem 3 týdnů až měsíce.

Jak lze odstranit jednotlivé, hluboké jizvy po akné?

Jednotlivé hlubší jizvy vzniklé po zánětlivém projevu lze oploštit aplikací výplně. Gelová výplň aplikovaná pod jizvu vytlačí propadlou část k povrchu, čímž jizvu opticky zmenší někdy zcela vyhladí.

Někdy je vhodné řešení provést drobnou excizi (chirurgické vyříznutí) těsně kolem jizvy, sešít ji 1-2 stehy. Po jejich vyjmutí zde sice může přetrvávat drobná čárka (jizvička), ta je však méně nápadná než původní jizva a postupně vybledne.

Jak lze odstranit vpadlé (atrofické) jizvičky po akné na tvářích?

Nejmodernější typ ošetření atrofických jizviček na tvářích je metodou frakčního CO2 resurfacingu. Podstatou frakčního zákroku CO2 laserem je dopad paprsků ve tvaru mřížky na jizevnatou pokožku. Část tepla obrousí povrch pleti – efekt je patrný ihned. Část paprsků prochází do hloubky, kde nastartuje tvorbu kolagenních vláken. Tento proces nastupuje se zpožděním, k vypnutí pokožky a dalšímu vyrovnání jizviček s povrchem dochází v průběhu následujících 2 - 5 měsíců.

Přestože zákrok nevede k úplnému vyhlazení pleť, výsledky po něm jsou nejvýraznější. Jde však o miniinvazivní proces, je třeba tedy počítat s týdenní pracovní absencí.